Ανάλυση

Τα Rafale και ο ρόλος τους στην Πολεμική Αεροπορία

Ανάλυση

Τα Rafale και ο ρόλος τους στην Πολεμική Αεροπορία

Τον τελευταίο καιρό γίνεται πολλή κουβέντα γύρω από τα εξοπλιστικά προγράμματα της χώρας μας. Αρχικά η αναβάθμιση 84 F16 στην έκδοση Viper, μετά η συμφωνία για τα Rafale τις φρεγάτες Belhara και τελευταία τα θωρακισμένα οχήματα Marder.

Σε αυτό το άρθρο θα μιλήσουμε για τα Rafale και τις επιχειρησιακές τους ικανότητες.

Τα Rafale είναι Γαλλικά πολεμικά αεροσκάφη πολλαπλών ρόλων 4ης + γενιάς. Πέταξαν πρώτη φορά το 1986 και έκτοτε αποτελούν μια σημαντική δύναμη για τη Γαλλική Πολεμική Αεροπορία.

Διαθέτουν εν ενεργεία 96 μονοθέσια και διθέσια των εκδόσεων C και B αντίστοιχα +42 της έκδοσης M για αεροπλανοφόρα, ενώ έχει ήδη παραγγείλει και λαμβάνει σταδιακά μέχρι να φτάσει στα 286.

Το εν λόγω jet ωστόσο έχει διατεθεί και βρίσκεται σε υπηρεσία σε πολλές χώρες ανά τον κόσμο όπως το Κατάρ, η Ινδία, η Αίγυπτος και φυσικά η Ελλάδα. Σύντομα θα πετάνε και για άλλες χώρες όπως η Κροατία, η Ινδονησία και τα Η.Α.Ε ενώ σε συζητήσεις για την αγορά τους βρίσκονται αυτή τη στιγμής κράτη κυρίως από την Ασία.

Η ακτίνα δράσης του με τυπικό οπλισμό φτάνει περίπου τα 1850km, ενώ χωρίς οπλισμό μπορεί να αγγίξει τα 3700km.

Πετάει μέχρι τα 51,952 πόδια και η μέγιστη ταχύτητα του είναι 1.912km/h ή 1,8 mach, ενώ μπορεί να εκτελέσει υπερηχητικές πτήσεις σταθερά στα 1.4 mach (γνωστές ως supercruise) σε αντίθεση με πολλά πολεμικά αεροσκάφη που το καταφέρνουν μόνο για μικρά χρονικά διαστήματα.

Όλα αυτά επιτυγχάνονται μέσω 2 κινητήρων τύπου turbofan ισχύος 50kn έκαστος.

Τον Ιανουάριο του 2020 η Ελλάδα ανακοίνωσε την αγορά 18 Rafale ενώ αργότερα με τη συμφωνία για τις φρεγάτες Belhara προστέθηκαν ακόμα 6 αεροσκάφη φτάνοντας στα 24, ενώ κανείς δεν έχει αποκλείσει την πιθανότητα αγοράς 18-24 επιπλέον αεροσκαφών και τη δημιουργία δεύτερης Μοίρας.

Τα αεροσκάφη αυτά που θα αντικαταστήσουν μη λειτουργικά Mirage 2000 στην αεροπορική βάση της Τανάγρας και την 114ΠΜ, θα κληθούν μέσω των προηγμένων οπλικών συστημάτων τους να συνδράμουν κυρίως μαζί με τα F16 στην προστασία του FIR Αθηνών, από μια σειρά απειλών που εκδηλώνονται καθημερινά.

Οπλοστάσιο

Τα αεροσκάφη θα έρθουν πλήρως εξοπλισμένα.

Ενδεικτικά στις 14 θέσεις που διαθέτει για εξοπλισμό μπορούν να προσαρτηθούν συστήματα laser για την ανίχνευση στόχων και καθοδήγηση πυραύλων αέρος εδάφους, έως 5 εξωτερικές αφαιρούμενες δεξαμενές καυσίμων και φυσικά πύραυλοι.

Πάμε να δούμε μερικούς από αυτούς.

Η Πολεμική Αεροπορία διαθέτει ήδη στο οπλοστάσιό της, τους πυραύλους αέρος – αέρος μεσαίου και μικρού βεληνεκούς MICA οι οποίοι τοποθετούνταν μέχρι πρότινος στα Mirage 2000-5.

Με μια διαδικασία επαναπιστοποίησης θα είναι άμεσα διαθέσιμοι και για τα Rafale που θυμίζουμε ότι παράγονται από την ίδια Γαλλική εταιρεία με τα Mirage, την Dassault Aviation.

Αυτό που πραγματικά όμως αποτελεί σπουδαία είδηση είναι η προμήθεια των υπερσύγχρονων πυραύλων αέρος – αέρος μεγάλου βεληνεκούς, των Meteor.

Πρόκειται για έναν πύραυλο που πετάει με ταχύτητα mach 4, δηλαδή 4 φορές την ταχύτητα του ήχου και μπορεί να προσβάλει με μεγάλη ακρίβεια στόχους, τουλάχιστον μέχρι 170 χλμ μακριά.

Παράλληλα ένας στόχος δεν έχει πιθανότητες διαφυγής αν βρεθεί 60 χλμ μακριά από τον πύραυλο, ενώ μπορεί να επαναπρογραμματιστεί ο στόχος του από το έδαφος ή άλλα αεροσκάφη, ενώ πετάει ήδη. Θεωρείται ο καλύτερος στο είδος του και όχι άδικα.

Η πλήξη στόχων επιφανείας, όπως πολεμικά πλοία γίνονται με τους πυραύλους Exocet, οι οποίοι υπάρχουν ήδη στο οπλοστάσιο της Ελλάδας και χρησιμοποιούνται με τα Mirage και θα χρειαστούν επίσης μια διαδικασία επαναπιστοποίησης για να τοποθετηθούν στα Rafale.

Την πλήξη στόχων στο έδαφος αναλαμβάνουν οι πύραυλοι πλεύσης SCALP -EG με καθοδήγηση GPS που ωστόσο δεν χαρακτηρίζονται ως “υψηλής ακρίβειας” ωστόσο υπάρχουν στο οπλοστάσιο της Ελληνικής Πολεμικής αεροπορίας και είναι συμβατοί με F16, Rafale και Mirage.

Radar και αισθητήρες

Φυσικά ένα αεροσκάφος με τόσο προηγμένα οπλικά συστήματα δε θα μπορούσε να μην έχει και ανάλογα ηλεκτρονικά συστήματα.

Πιο συγκεκριμένα το RBE2 AA είναι ένα ραντάρ ενεργής σάρωσης που βρίσκεται εντός της “μύτης” του Rafale και έχει εμβέλεια που φτάνει τα 200 χλμ. Πάνω από το ρύγχος είναι τοποθετημένο το σύστημα στόχευσης OSF που χρησιμοποιείται για να καθοδηγεί πυραύλους αέρος – αέρος μέχρι και 100 χλμ μακριά και πυραύλους αέρους εδάφους μέχρι 6 χλμ μακριά.

Ωστόσο στα ηλεκτρονικά συστήματα δε σταματούν εκεί.

Ως αεροσκάφος 4ης +++ γενιάς διαθέτει μια σειρά από αισθητήρες που εξυπηρετούν το ηλεκτρονικό σύστημα SPECTRA. Το σύστημα αυτό εντοπίζει και προειδοποιεί πότε το αεροσκάφος γίνεται ή πάει να γίνει στόχος από έδαφος και αέρα και εκπέμπει “παράσιτα” ως αντίμετρα (jammer).

Η εκπομπή παρασίτων μπορεί να χρησιμοποιηθεί εκτός από την άμυνα του αεροσκάφους και για την άμυνα κάποιου άλλου αεροσκάφους που συνοδεύει το Rafale όπως μεταγωγικά και αεροσκάφη υψηλών προσώπων.

Συμπερασματικά έχουμε να κάνουμε με ένα αεροσκάφος που μπορεί να σταθεί επάξια δίπλα στα F16 και να λειτουργήσει ως πολλαπλασιαστής ισχύος για την άμυνα της χώρα.

Συντακτική Ομάδα inbox.gr





You may also like