Η πανδημία του κορωνοϊού οδήγησε στη μεγάλη ψηφιοποίηση, αλλαγές επήλθαν και η καθημερινότητα των πολιτών είναι πλέον διαφορετική.
Από την τεράστια γραφειοκρατία της μεταπολίτευσης, την τελευταία διετία περάσαμε σε μία νέα εποχή εκσυγχρονισμού και ανάπτυξη της ταχύτητας εξυπηρέτησης από τις Δημόσιες Υπηρεσίες.
Όμως, ακόμη και σήμερα, αρκετοί εκφράζουν την απογοήτευσή τους για αρκετές δημόσιες υπηρεσίες. Υπάρχουν και αυτές που δεν εμπιστεύονται με τίποτα οι Έλληνες.
Η πιο πρόσφατη έρευνα της Kapa Research κατέγραψε τη μεγάλη δυσαρέσκεια αρκετών- ακόμη και σήμερα- για τις δημόσιες υπηρεσίες, οι οποίες δεν βρίσκονται στις πρώτες θέσεις των προτιμήσεών τους.
Τα στοιχεία ήταν χαρακτηριστικά και το ερώτημα της εταιρείας που διενήργησε την έρευνα ήταν σαφές:
Σε ποια από τις παρακάτω υπηρεσίες του δημοσίου έχετε περισσότερη εμπιστοσύνη ότι “θα γίνει η δουλειά” που θέλετε να κάνετε;
Ας δούμε τις απαντήσεις που δόθηκαν ξεκινώντας από τα χαμηλά.
Κάθε άτομο που ρωτήθηκε είχε δικαίωμα να επιλέξει μέχρι τρεις υπηρεσίες.
Το 1% των πολιτών έδωσε… ψήφο εμπιστοσύνης στις Πολεοδομίες, ενώ από 4% συγκέντρωσαν κεντρικές Υπηρεσίες Υπουργείου και η Περιφέρεια.
Εν συνεχεία ένα 5% των ερωτηθέντων απάντησε πως «θα γίνει η δουλειά» στο Δικαστήριο και στις Δημόσιες Συγκοινωνίες, ενώ 9% έλαβε το Κτηματολόγιο και 10% είπε πως εμπιστεύεται τον ΟΑΕΔ.
Το 11% επέλεξε την ΔΕΗ και τον ΕΦΚΑ, το 12% την Εφορία, το 16% τον Δήμο της περιοχής τους και το 18% τα ΕΛΤΑ.
Την τέταρτη θέση της εμπιστοσύνης κατέλαβε το Δημόσιο Σχολείο με 20%, ακολούθησε η Αστυνομία με 28%, ενώ τα Δημόσια Νοσοκομεία συγκέντρωσαν 36% της εμπιστοσύνης των πολιτών.
«Πρωταθλητές» με ποσοστό 63% αναδείχθηκαν τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών.
Στο ερώτημα με άριστα το 10 πως αξιολογείται τις παρακάτω υπηρεσίες για την εξυπηρέτηση που παρέχουν στους Έλληνες, οι πολεοδομίες βρίσκονται στην τελευταία θέση, καθώς μετά από ερωτήσεις στο πλαίσιο της έρευνας, βαθμολογήθηκαν με 4,7!
Στη δεύτερη θέση, από το τέλος, βρίσκονται τα δικαστήρια που συγκέντρωσαν συνολική βαθμολογία 5,17 και από… κοντά είναι οι Δημόσιες Συγκοινωνίες με βαθμό 5,25.
Ακολουθούν οι Κεντρικές Υπηρεσίες Υπουργείων με 5,36, ο ΕΦΚΑ με 5,59 και οι Εφορίες με 5,69.
Επιπρόσθετα, οι πολίτες δείχνουν χαμηλή εμπιστοσύνη στις Περιφέρειες (5,78), στους Δήμους (6,12), στον ΟΑΕΔ (6,18) και στο Κτηματολόγιο (6,19). Από εκεί και πέρα σχετικά καλό βαθμό πήρε η ΔΕΗ (6,27), η Αστυνομία (6,37) και τα σχολεία με βαθμό 7,06.
Οι Έλληνες, βάσει των αποτελεσμάτων της έρευνας, έδειξαν μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στα νοσοκομεία που συγκέντρωσαν 7,48, αλλά και στα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών με 7,94.
Η αποδοχή των ΚΕΠ
Από την έρευνα προέκυψε πως η νέα ψηφιακή πύλη των ΚΕΠ, MyKepLive, η οποία δίνει τη δυνατότητα εξυπηρέτησης μέσω τηλεδιάσκεψης, απολαμβάνει καθολικά ποσοστά αποδοχής (81%).
Επιπλέον, η ανάπτυξη των ψηφιακών υπηρεσιών προς τους πολίτες συμπληρώνει και δεν ανταγωνίζεται τη δια ζώσης εξυπηρέτησή τους στα ΚΕΠ (55%), ενώ, παράλληλα, διασφαλίζεται ένα επίπεδο ανακούφισης από τον ψηφιακό αναλφαβητισμό για τις ομάδες του πληθυσμού που στερούνται ψηφιακών δεξιοτήτων (37%).
Μεγάλο ποσοστό εκτιμάει πως ώθηση στη δυναμική των ΚΕΠ κατά 54% θα έδινε η πλήρης υπαγωγή τους στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης (λόγω και της αυξημένης εμπιστοσύνης στην ηγεσία του) αντί της παραμονής τους υπό τη διοικητική ευθύνη των δήμων.
Παράλληλα, οι 7 στους 10 ερωτηθέντες επιθυμούσαν έναν πιο ουσιαστικό ρόλο των ΚΕΠ στη ζωή τους με την εισαγωγή πιο σύνθετων υποθέσεων/διαδικασιών και τη μετεξέλιξή τους σε συμβουλευτικά κέντρα για θέματα επιχειρηματικότητας, οικογένειας, κοινωνικής πολιτικής κλπ.