Επικαιρότητα

Ποιοι και γιατί ενδιαφέρονται για τα περιφερειακά λιμάνια

Επικαιρότητα

Ποιοι και γιατί ενδιαφέρονται για τα περιφερειακά λιμάνια

Νέο σταθμό υποδοχής υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG στην Αλεξανδρούπολη προανήγγειλε χτες ο Πρωθυπουργός στην ομιλία του στη Βουλή. Η κατασκευή του σταθμού, θα γίνει με ιδιωτικά κεφάλαια.

Πρόσφατα μάλιστα, κατατέθηκε στη ΡΑΕ η αίτηση της Gastrade για τη χορήγηση νέας Άδειας Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) για τον πλωτό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Αλεξανδρούπολη.

Με αργά και σταθερά βήματα, η χώρα μας επιδιώκει την απεξάρτηση της από το φυσικό αέριο που λαμβάνει από τη Ρωσία. Παράλληλα, στόχο αποτελεί για την κυβέρνηση, η χώρα μας να καταστεί ενεργειακά αυτόνομη αλλά και περιφερειακός κόμβος μεταφοράς ενέργειας προς την Ευρώπη.

Η προσπάθεια αυτή, επιταχύνεται κατόπιν των δραματικών εξελίξεων του πολέμου στην Ουκρανία, ο οποίος αναδεικνύει την ανάγκη για άμεση απεξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο.

Στο σταθμό LNG που κατασκευάζει η Gastrade, συμμετέχουν ο Όμιλος Κοπελούζου, η Gaslog Investments, η ΔΕΠΑ Εμπορίας, η Bulgartransgaz και ο ΔΕΣΦΑ. Πρόκειται να λειτουργήσει στα τέλη του 2023. Η πλωτή μονάδα παραλαβής, αποθήκευσης και αεριοποίησης (Floating Storage Regasification Unit- FSRU), είναι χωρητικότητας 153.500 κυβικών μέτρων LNG και θα συνδεθεί με το εθνικό σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου της Ελλάδας.

Η πρωτοβουλία είχε ληφθεί πριν από την κρίση τις εξελίξεις στην Ουκρανία. Η εισβολή, απέδειξε την σημασία του, καθώς η ενεργειακή επάρκεια θα αποτελέσει μια σημαντική ομπρέλα προστασίας του καταναλωτή από ακραίες διακυμάνσεις στις τιμές και εξασφαλίζει ανταγωνιστικές τιμές φυσικού αερίου.

Ο αγωγός μήκους 28 χλμ., θα μεταφέρει το αεριοποιημένο LNG, το οποίο θα προωθείται στις αγορές της Ελλάδας, της Βουλγαρίας και της ευρύτερης περιφέρειας. Επιπλέον, πρόσφατα η Ελλάδα δέχτηκε αίτημα δέσμευσης χωρητικότητας στον σταθμό Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα, από τη Βουλγαρία.

Το ελληνικό σύστημα συνδέεται με το βουλγαρικό στο Σιδηρόκαστρο και ήδη τα τελευταία χρόνια, μέσω της δυνατότητας αντίστροφης ροής, γίνονταν εξαγωγές φυσικού αερίου από την Ελλάδα προς την Βουλγαρία. Η ενίσχυση- ανάπτυξη του Νοτίου Διαδρόμου είναι πάγιος στόχος της ελληνικής κυβέρνησης και σε αυτόν περιλαμβάνονται, ο Αγωγός Νοτίου Καυκάσου, ο Αγωγός Φυσικού Αερίου Ανατολίας και ο Διαδριατικός Αγωγός Φυσικού Αερίου.

Οι εξελίξεις είναι ιδιαίτερα σημαντικές, αν ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι οι τερματικοί LNG της Ευρώπης έχουν περιορισμένη χωρητικότητα να απορροφήσουν επιπλέον ποσότητες υγροποιημένου φυσικού αερίου από τις χώρες παραγωγής. Ουσιαστικά, η εξασφάλιση ποσοτήτων φυσικού αερίου σε περίπτωση κρίσης εφοδιασμού από την Ρωσία βρίσκεται στο επίκεντρο.

Η Ισπανία, είναι η χώρα με τη μεγαλύτερη χωρητικότητα στην Ευρώπη (6 τέρμιναλ). Ωστόσο, δεν έχει ανεπτυγμένο δίκτυο αγωγών με ευρωπαϊκές χώρες, εκτός από τον αγωγό φυσικού αερίου Ισπανίας- Γαλλίας. Η Γερμανία, δεν διαθέτει καθόλου και η ανάγκη κατασκευής τέρμιναλ LNG, αποτελεί ήδη μεγάλο θέμα συζήτησης στη χώρα (δημιουργία 2 νέων σταθμών).

Ο κ. Μητσοτάκης, δήλωσε χαρακτηριστικά ότι: «Θα κατασκευάσουμε και δεύτερο τερματικό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου με ιδιωτικά κεφάλαια στην Αλεξανδρούπολη» και «Στόχος είναι να καταστούμε γρήγορα αυτόνομοι αξιοποιώντας την αιολική και ηλιακή ενέργεια, αλλά και να γίνουμε περιφερειακός και διεθνής κόμβος μεταφοράς ενέργειας προς την Ευρώπη».

Σε γεωστρατηγικό επίπεδο, τα LNG τέρμιναλς είναι εξαιρετικά σημαντικά. Η Αλεξανδρούπολη, εξελίσσεται σήμερα σε παρακαμπτήριο δίαυλο των Στενών του Βοσπόρου για τις παγκόσμιες μεταφορές. Την ίδια στιγμή, η στρατιωτική της αναβάθμιση υποστηρίζει αυτή την προοπτική αλλά και την ασφάλεια των συνόρων της Ελλάδας στον Έβρο.

Έτσι, κατέστη δυνατή και η επαναλειτουργία του «Διαδρόμου 9», ο οποίος αποτελεί μια στρατιωτική διαδρομή μήκους 2.800 χιλιομέτρων. Ξεκινά από την Αλεξανδρούπολη, διασχίζει νατοϊκό έδαφος, παρακάμπτει την Τουρκία και καταλήγει στο Ελσίνκι.

Τα ελληνικά λιμάνια, μπορούν να αναμορφώσουν εμπορευματικά, ενεργειακά και γεωστρατηγικά την Ελλάδα. Διεκδικούνται σήμερα από ισχυρά επιχειρηματικά σχήματα και κοινοπραξίες εταιρειών. Ειδικά της Αλεξανδρούπολης, της Καβάλας, της Θεσσαλονίκης και της Ηγουμενίτσας, βρίσκονται στο κέντρο του διεθνούς επενδυτικού ενδιαφέροντος. Μπορούν εύκολα να αναδειχθούν σε κύριες εμπορευματικές πύλες προς την Ευρώπη και τα Βαλκάνια.

Τα εν λόγω έργα, οδηγούν στη δημιουργία ενός δικτύου υποδομών που συνδυάζουν: οδικές μεταφορές, θαλάσσιους δρόμους και σιδηροδρομικές συνδέσεις. Ως εκ τούτου, η ανάδειξη των πλεονεκτημάτων των περιφερειακών λιμένων της χώρας μας και η άμεση ανάπτυξή τους, αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα της κυβέρνησης.





You may also like