Ανάλυση

Τουρισμός: Η επίδραση των αεροπορικών ναύλων και της ακρίβειας στις βασικές πηγές μας

Ανάλυση

Τουρισμός: Η επίδραση των αεροπορικών ναύλων και της ακρίβειας στις βασικές πηγές μας

Τα αντίθετα παραδείγματα στο θέμα των ναύλων Γερμανίας και Σουηδίας και οι παρεμβάσεις που επιβάλλονται σε Ευρωπαϊκό επίπεδο.

Η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια καταγράφει εντυπωσιακή πρόοδο στον τομέα του τουρισμού. Η χρήση αεροπλάνου, το κύριο μέσο μεταφοράς για τους ξένους επισκέπτες, έχει ξεπεράσει ακόμα και τα επίπεδα της περιόδου πριν από την πανδημία. Η ανάκτηση αεροπορικών θέσεων φτάνει το 127% σε σχέση με το 2019, το υψηλότερο ποσοστό στην Ευρώπη. Ωστόσο, το κύριο πρόβλημα για τον τουρισμό μας φέτος είναι η συνεχής μείωση του αριθμού των τουριστών από δύο σημαντικές αγορές: τη Γερμανία και τις σκανδιναβικές χώρες, οι οποίες δεν έχουν επανέλθει στα προ πανδημίας επίπεδα, ενώ παρατηρείται και περαιτέρω συρρίκνωση.

Στη Γερμανία η ανάκτηση θέσεων περιορίζεται στο 85% του 2019, ενώ στη Σουηδία φτάνει μόλις το 75%. Αυτό δημιουργεί ένα σημαντικό κενό στον ελληνικό τουρισμό, προκαλώντας ανησυχία για την τρέχουσα τουριστική περίοδο. Η μείωση των πτήσεων από αυτές τις χώρες έχει οδηγήσει σε αύξηση των αεροπορικών ναύλων, ενώ οι «πράσινοι φόροι» επιβαρύνουν ακόμα περισσότερο το κόστος, καθιστώντας το ταξίδι στην Ελλάδα δύσκολα προσιτό για πολλούς πολίτες των εν λόγω χωρών.

Για να κατανοήσουμε το πρόβλημα, αξίζει να σημειώσουμε ότι η χαμηλού κόστους ιρλανδική αεροπορική εταιρεία Ryanair ανακοίνωσε τον Οκτώβριο περικοπή 12% στη δυναμικότητά της από τη Γερμανία, μειώνοντας την κίνηση από αεροδρόμια όπως το Ντόρτμουντ, η Δρέσδη και η Λειψία. Παράλληλα, η Eurowings, θυγατρική της Lufthansa, ανακοίνωσε τη μείωση πάνω από 1.000 πτήσεων από το Αμβούργο και προειδοποίησε για σημαντική αύξηση των ναύλων.

Η ακρίβεια των αεροπορικών εισιτηρίων καθιστά πολλές πτήσεις ασύμφορες, ωθώντας πολλούς ταξιδιώτες να επιλέξουν εναλλακτικά μέσα μεταφοράς, όπως το τρένο. Από την αρχή του 2024, το κόστος μιας οικονομικής πτήσης στη Γερμανία είναι περίπου 60% υψηλότερο σε σχέση με το 2019, ενώ οι αυξήσεις συνεχίζονται. Τον περασμένο Μάιο, η γερμανική κυβέρνηση αύξησε τη φορολογία στα αεροπορικά εισιτήρια κατά 15-71 ευρώ ανάλογα με τον προορισμό, ενώ φέτος προστέθηκε και τέλος ασφαλείας από 10 έως 15 ευρώ ανά επιβάτη.

Αν και η κατάσταση φαίνεται δύσκολη, υπάρχουν πιθανότητες για βελτίωση. Στη Σουηδία, για παράδειγμα, η κυβέρνηση ανακοίνωσε την κατάργηση ενός περιβαλλοντικού φόρου στα αεροπορικά εισιτήρια, γεγονός που ήδη έχει οδηγήσει την Ryanair να αυξήσει τις πτήσεις προς και από τη χώρα. Στην Ευρώπη, συζητείται ευρέως η ανάγκη για μείωση των χρεώσεων στις αεροπορικές εταιρείες, ενώ είναι σαφές ότι η εποχή των υπερβολικά φτηνών εισιτηρίων έχει παρέλθει. Η Ελλάδα, ως χώρα που εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τον αεροπορικό τουρισμό, θα πρέπει να λάβει υπόψη αυτές τις εξελίξεις στην τουριστική πολιτική της.

You may also like