Μεγάλο πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων που αναβαθμίζει στρατηγικά την Ελλάδα και τη φέρνει πιο κοντά στους κλιματικούς στόχους, βρίσκεται στα σκαριά.
Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Γιώργος Καραγιάννης, αναφέρθηκε στα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα -κατά την ενημέρωση των μελών της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής- που «τρέχουν» αυτό το διάστημα στην Ελλάδα, κάνοντας λόγο για το μεγαλύτερο πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων που έχει υλοποιήσει ποτέ η χώρα μας, ύψους 4,5 δισ. Ευρώ.
Στόχος της ελληνικής κυβέρνησης να συνδέσει τους μεγάλους λιμένες με το σιδηροδρομικό δίκτυο.
Σκοπός είναι επίσης αφενός η αναβάθμιση του ελληνικού σιδηρόδρομου και αφετέρου, η χώρα μας να γίνει κόμβος στον τομέα των μεταφορών.
Η χώρα μας, μέσω ενός αξιόπιστου σιδηροδρομικού δικτύου, θα μπορέσει να διαδραματίσει διεθνή ρόλο στις μεταφορές του μέλλοντος, αλλά και να επιταχύνει τη βιώσιμη ανάπτυξη και την πράσινη μετάβαση.
Ο σιδηρόδρομος, αποτελεί το κατεξοχήν «πράσινο» μέσο καθώς μπορεί να τροφοδοτείται με καθαρή ενέργεια.
Ποια είναι τα 6 μεγάλα σιδηροδρομικά έργα
Τα έργα, τα οποία σηματοδοτούν μια νέα εποχή για τον σιδηρόδρομο, θα συνδέσουν με ταχύτητα και ασφάλεια μεγάλα λιμάνια της Ελλάδας με το σιδηροδρομικό δίκτυο.
Πιο συγκεκριμένα αυτά είναι:
1. Κατασκευή νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Τοξότες (1,68 δις ευρώ)
2. Αναβάθμιση υφιστάμενης με διπλασιασμό και εγκατάσταση σηματοδότησης- ETCS και ηλεκτροκίνησης της σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο (1,07 δις ευρώ)
3. Σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα λιμένα Θεσσαλονίκης & κατασκευή προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης (53,4 εκ. ευρώ)
4. Ολοκλήρωση της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτο – Πάτρα στο τμήμα Ρίο – νέος λιμένας Πατρών (476, 5 εκ. ευρώ)
5. Κατασκευή νέας προαστιακής σιδηροδρομικής γραμμής για τη σύνδεση της Ραφήνας και του λιμένα Ραφήνας με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο (308,6 εκ ευρώ)
6. Κατασκευή νέας προαστιακής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα από τον κόμβο Κορωπίου έως το Λαύριο και τον λιμένα Λαυρίου (390, 5 εκ. ευρώ)
Ο κ. Καραγιάννης, ανέφερε ότι: «το μεγάλο αυτό πρόγραμμα επιβεβαιώνει την απόφαση για ανάπτυξη και βελτίωση του σιδηροδρομικού δικτύου, ενός φιλοπεριβαλλοντικού και πράσινου μέσου μεταφοράς».
Σημασία των έργων και η μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος
Τα σιδηροδρομικά έργα αναβαθμίζουν τον ρόλο της χώρας μας στα logistics και συνάδουν με τους στόχους για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος.
Παράλληλα, εντός του 2022 η ΓΑΙΑΟΣΕ προχωρά στην αγορά 15 τρένων υδρογόνου, ύψους 195 εκατ. ευρώ. Tο 60% της χρηματοδότησης θα προέλθει από το ελληνικό Δημόσιο και το 40% από ευρωπαϊκούς πόρους.
Επίσης, τα τρένα υδρογόνου θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν και σε γραμμές, όπου ακόμα δεν έχει φτάσει η ηλεκτροκίνηση. Δηλαδή, στη Μακεδονία, τη Θράκη και τη Θεσσαλία, εφόσον τα τρένα φτάσουν πριν την ολοκλήρωση των έργων για την ηλεκτροκίνηση. Και στην Πελοπόννησο, εφόσον προχωρήσουν οι εργασίες ανάταξης των γραμμών.
Η στρατηγική της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις υποδομές και τις μεταφορές, έχει ως στόχο τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος. Τα επόμενα 7 έτη, θα δοθεί μεγάλη σημασία στη δημιουργία νέων σιδηροδρομικών υποδομών, με σύγχρονα συστήματα και οικολογικά χαρακτηριστικά.
Παράλληλα, η ελληνική κυβέρνηση δρομολογεί προσλήψεις στον ΟΣΕ και επαναδιαπραγματεύεται την σύμβαση με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Τέλος, η αξιοποίηση του σιδηροδρομικού δικτύου και για τουριστικούς σκοπούς συζητείται έντονα το τελευταίο διάστημα (λχ. αναβίωση διαδρομών με παλαιούς συρμούς με την χρήση ιστορικών τρένων). Πρόκειται για μια διάσταση που θα ενισχύσει οικονομικά τον ελληνικό σιδηρόδρομο, τις τοπικές κοινωνίες και θα δημιουργήσει εκ νέου μια κουλτούρα εμπιστοσύνης των πολιτών προς το μέσο.
Ανέκαθεν, ο σιδηρόδρομος αποτελούσε αξιόπιστο μέσο μεταφοράς προσώπων και εμπορευμάτων.
Το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο και ο στόλος, επιβάλλεται να εκσυγχρονιστεί.
Στοίχημα επίσης είναι οι δύο μεγάλοι σταθμοί σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη να μετατραπούν σε σύγχρονους τερματικούς σταθμούς, με βάση τα ευρωπαϊκά και τα διεθνή πρότυπα.