Η μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος και η ψηφιακή μετάβαση της ναυτιλίας έχουν αναχθεί σε δυο πολύ καίρια ζητήματα που έχουν να κάνουν με το μέλλον και βρίσκονται στο επίκεντρο της κυβερνητικής πολιτικής.
Το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και το υπουργείο Ναυτιλίας προωθούν ήδη τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Η αναβάθμιση των δομών, αποτελεί εφαλτήριο για να απελευθερωθούν οι μεγάλες δυνατότητες του ναυτιλιακού κλάδου.
Υπεγράφη ήδη σχετικό μνημόνιο μεταξύ των αρμόδιων υπουργείων για να κωδικοποιηθούν περίπου 40 πρώτες υπηρεσίες.
Περιλαμβάνονται επίσης δράσεις για το Νηολόγιο, για νέες υποδομές στα λιμάνια, παρεμβάσεις στη ναυτική εκπαίδευση, στο αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος και στο υπουργείο Ναυτιλίας και η ίδρυση ναυτιλιακής εταιρείας αναψυχής. Εντός του θέρους, θα παρουσιαστεί και η θυρίδα του ναυτικού.
Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης, τόνισε πως «η επιταγή των καιρών να γίνουν ακόμη περισσότερα πράγματα, είναι κάτι που αξίζει στον κλάδο. Η ελληνική ναυτιλία ηγείται διεθνώς αλλά μέχρι σήμερα δεν είχαμε καταφέρει να φτιάξουμε υποδομές και θεσμούς αντάξιούς της. Η μεγαλύτερη προσπάθεια της κυβέρνησης είναι να αναβαθμίσουμε όλες αυτές τις δομές και να φτιάξουμε λύσεις αντάξιες των ανθρώπων μας και των δυνατοτήτων μας, να απελευθερώσουμε τις μεγάλες δυνατότητες κλάδων, όπως πρωτίστως της ναυτιλίας».
Με βάση της χωρητικότητα, υπολογίζεται ότι η ναυτιλία αντιπροσωπεύει το 90% των παγκόσμιων εμπορευματικών ροών. Ο εμπορικός στόλος αυξήθηκε 67% την τελευταία δεκαετία, σε παγκόσμιο επίπεδο. Η Ελλάδα ανέρχεται πρώτη διεθνώς, με βάση τον αριθμό του ιδιόκτητου εμπορικού στόλου. Η χωρητικότητα του ελληνόκτητου στόλου αυξάνεται σταθερά, τα τελευταία 5 έτη. Αυτά τα στοιχεία δεν περνούν απαρατήρητα.
Οι βιώσιμες μεταφορές είναι τομέας ιδιαίτερης βαρύτητας για την μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος. Η κυβέρνηση υποστηρίζει ενθέρμως τις πρωτοβουλίες για την απανθρακοποίηση. Η πολιτική που ακολουθείται αντικατοπτρίζεται στις υποδομές της χώρας μας, οι οποίες εκσυγχρονίζονται συνεχώς. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός αποτελεί μια εξαιρετικά κρίσιμη μεταβλητή για όλα τα ανωτέρω, καθώς είναι απαραίτητος για την πράσινη μετάβαση και την βιώσιμη ανάπτυξη.
Η δραστηριότητα των Ελλήνων εφοπλιστών εμφαίνεται έντονη. «Είμαστε αντιμέτωποι με απαιτητικές συνθήκες που συνδέονται με τρεις άξονες: Με τη διεθνή υγειονομική κρίση, με τη γεωπολιτική κρίση και βέβαια με το μείζον θέμα της κλιματικής αλλαγής», είχε επισημάνει η Μελίνα Τραυλού, πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών. Οι προκλήσεις του μέλλοντος πρέπει να αντιμετωπιστούν με σύγχρονα μέσα.
Η τεχνολογία βελτιώνει τις λειτουργίες, την αποδοτικότητα και προσθέτει αξία στον τομέα της ναυτιλίας. Η επιτυχής ολοκλήρωση του προγράμματος ψηφιοποίησης της ελληνικής ναυτιλίας, είναι ένας από τους τρεις άξονες πολιτικών της κυβέρνησης και για την προσέλκυση περισσότερων πλοίων στο ελληνικό νηολόγιο. Πράσινες τεχνολογίες και εφαρμογές αναπτύσσονται ραγδαία στο λιμάνι του Πειραιά.
Πρόσφατα κατά της διοργάνωση της εκδήλωση από την ΟΛΠ ΑΕ, σε συνεργασία με το ΕΠΙΣΕΥ του ΕΜΠ, τον Δήμο Πειραιά και τις εταιρείες Glomar και Zen Travel, για το έργο Green C Ports, παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα και οι δράσεις του σχετίζονται με τις προδιαγραφές και την εγκατάσταση ενός περιβαλλοντικού δικτύου αισθητήρων αλλά και την εφαρμογή της πιλοτικής πλατφόρμας πληροφορικής σε έξι λιμάνια.
Το Green C Ports βοηθάει, ουσιαστικά, στη συλλογή περιβαλλοντικών και μετεωρολογικών δεδομένων (μέτρηση θερμοκρασίας, ατμοσφαιρικής πίεσης, υγρασίας, ποιότητας αέρα, θορύβου, εκπομπών πλοίων), μέσω του προβλεπόμενου δικτύου αισθητήρων. Επίσης, η τεχνολογική πλατφόρμα πληροφορικής διευκολύνει την παρακολούθηση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος και την παροχή πληροφορίας σε πραγματικό χρόνο.
Είναι πρόδηλα τα θετικά αποτελέσματα κατόπιν των παρεμβάσεων που περιγράφονται. Ειδικά για το λιμάνι του Πειραιά, υπάρχει πολύ μεγάλη φιλοδοξία να αποτελέσει διεθνές πρότυπο για τη διαχείριση των περιβαλλοντικών ζητημάτων. Η κυβέρνηση συνεχίζει το έργο της, ώστε να ευδοκιμήσουν σχετικές πρωτοβουλίες και σε άλλα ελληνικά λιμάνια.
Συντακτική Ομάδα inbox.gr