ΑνάλυσηΕνέργεια

Στροφή προς την ηλεκτροκίνηση – Τι συμβαίνει στην Ελλάδα

ΑνάλυσηΕνέργεια

Στροφή προς την ηλεκτροκίνηση – Τι συμβαίνει στην Ελλάδα

Στην ηλεκτροκίνηση θα στραφούν αποκλειστικά τα επόμενα χρόνια οι αυτοκινητοβιομηχανίες, ενώ πολλές ευρωπαϊκές χώρες σχεδιάζουν στο μέλλον να απαγορεύσουν τις πωλήσεις νέων οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Κάτι που εναρμονίζεται με τους στόχους της ΕΕ για την ηλεκτροκίνηση, αλλά και τη μείωση των καθαρών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55% ως το 2030.

Στην Ελλάδα, έχουμε ήδη βιώσει τις δραματικές συνέπειες της κλιματικής αλλαγής. Η κυβέρνηση προσανατολίζεται στην πράσινη μετάβαση, πέραν των φιλόδοξων ευρωπαϊκών στόχων.

“Το Εθνικό Σχέδιο Μετάβασης στην Ηλεκτροκίνηση αποτελεί έναν από τους κεντρικούς πυλώνες της περιβαλλοντικής αντίληψης της κυβέρνησης για την εγκατάλειψη των ρυπογόνων καυσίμων”, είχε δηλώσει ο Πρωθυπουργός. Τι έχει γίνει λοιπόν στον τομέα της προώθησης της ηλεκτροκίνησης;

Οι στόχοι για τη χώρα μας έως το 2030 είναι, ένα στα τρία οχήματα να είναι ηλεκτρικό.

Το σχέδιο για την ηλεκτροκίνηση στηρίζεται σε 4 άξονες: στην ανανέωση του γερασμένου στόλου των Ι.Χ., ταξί, αστικές συγκοινωνίες, στις υποδομές για εύκολη φόρτιση, στην καλύτερη δυνατή αξιοποίηση του δικτύου φόρτισης και στη μέγιστη διευκόλυνση των χρηστών και στον εκσυγχρονισμός των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους χρήστες.

Κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων

Σε πρώτη φάση, ξεκίνησε η επιδότηση με 100 εκατομμύρια ευρώ για την αγορά αυτοκινήτων νέου τύπου, μαζί με το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» και την επιδότηση κατά 15% για την αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αλλά και ελαφρών φορτηγών.

Παράλληλα, τα ηλεκτρικά οχήματα απαλλάσσονται από τα τέλη κυκλοφορίας και από τον φόρο πολυτελείας, ενώ κινούνται ελεύθερα στον δακτύλιο.

Τα αποτελέσματα των κινήτρων είναι εμφανή. Το ποσοστό της αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων έφτασε σχεδόν στο 7% από το 0,4% που ήταν το 2019. Το 2021 ταξινομήθηκαν 6.967 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, σε σχέση με τα 480 το 2019.

“Πράσινα Ταξί”

Για την ανανέωση του στόλου των “γηρασμένων” οχημάτων, ένα νέο πρόγραμμα επιδότησης για την αντικατάσταση των ρυπογόνων ταξί με ηλεκτρικά, που είναι ενταγμένο στο ταμείο Ανάκαμψης είναι στα σκαριά. Με το πρόγραμμα «Πράσινα Ταξί» η ενίσχυση μπορεί να ξεπεράσει και και τις 20.000 ευρώ.

Υποδομές και αξιοποίηση του δικτύου φόρτισης

Η αγορά των υπηρεσιών φόρτισης είναι κρίσιμη, καθώς θα αποτελούν τα “βενζινάδικα” των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Οι υποδομές αυτές εικοσαπλασιάστηκαν μέσα σε 2 χρόνια και σήμερα είναι 1.200, ενώ στόχος είναι να φτάσουν το 2025 τα 12.000 και το 2030 τα 25.000.

Η αναλογία φορτιστών σε σχέση με το πλήθος των οχημάτων σήμερα στην Ελλάδα είναι 1 προς 6, δηλαδή πάνω από το στόχο που θέτει η ΕΕ ο οποίος είναι 1 προς 10.

Παράλληλα προωθείται το πρόγραμμα “φορτίζω παντού” με χρηματοδότηση από το ταμείο ανάκαμψης για την ανάπτυξη σημείων φόρτισης σε περιοχές που δεν υπάρχουν ακόμη.

Παράλληλα, για τους νομούς της Δυτικής Μακεδονίας και της Αρκαδίας, έχουν θεσπιστεί κίνητρα για την εγκατάσταση παραγωγικών μονάδων στο πλαίσιο της προσέλκυσης επενδύσεων στον κλάδο της ηλεκτροκίνησης, την στιγμή που εκεί εξελίσσεται σιγά σιγά η απολιγνιτοποίηση. Οι μονάδες που εγκαθίστανται στους τόπους αυτούς, έχουν μικρότερο φορολογικό συντελεστή κατά 5%.

Την ίδια στιγμή, προωθείται ένα ενιαίο Μητρώο Υποδομών και Φορέων Αγοράς Ηλεκτροκίνησης, που αποτελεί τη βάση δεδομένων για το που βρίσκονται οι υπηρεσίες φόρτισης. Στη διευκόλυνση των χρηστών θα συνδράμει και μια ειδική εφαρμογή, ώστε οι πληροφορίες αυτές να είναι διαθέσιμες στους οδηγούς.

Εκσυγχρονισμός των παρεχόμενων υπηρεσιών

Καθώς η ηλεκτροκίνηση βρίσκει ολοένα και μεγαλύτερη απήχηση στην Ελλάδα, η αγορά των νέων τύπων αυτοκινήτων αυξάνεται.

Τι γίνεται όμως για τη λειτουργία συνεργείων που εκτελούν εργασίες επισκευής και συντήρησης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων;

Οι όροι και οι προϋποθέσεις για τη λειτουργία των εν λόγω συνεργείων προβλέπονται στην ΚΥΑ (Ιούλιος 2021), ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία που θα καθορίζει πως θα βγαίνει η άδεια ασκήσεως επαγγέλματος του τεχνίτη ηλεκτρικών οχημάτων, αλλά και για τα σημεία ελέγχου ηλεκτρικών οχημάτων στα ΚΤΕΟ.

Αστυπάλαια

Το καινοτόμο πρόγραμμα με την μετατροπή της Αστυπάλαιας σε «Έξυπνο και Πράσινο Νησί» θα προσδώσει προστιθέμενη αξία στην ηλεκτροκίνηση. Η κυβέρνηση σε συνεργασία με την VW δημιουργούν ένα πρωτοποριακό σύστημα κινητικότητας στην Αστυπάλαια. H Αστυπάλαια η οποία θα αντικαταστήσει πλήρως όλο το σύστημα των μεταφορών της με ηλεκτρικά οχήματα και θα αποτελέσει πρότυπο για την πράσινη μετάβαση.

Οι μεταφορές είναι, σήμερα, η κύρια πηγή ατμοσφαιρικής ρύπανσης και συνεισφέρουν σημαντικά στις παγκόσμιες εκπομπές CO2, και οι αυτοκινητοβιομηχανίες στοχεύουν στο μέλλον τα αυτοκίνητά τους να είναι μόνο ηλεκτρικά. Η προώθηση της ηλεκτροκίνησης στην Ευρώπη αποτελεί ένα σπουδαίο εγχείρημα.





You may also like