Ανάλυση

Πως αλλάζει σελίδα ο ελληνικός σιδηρόδρομος

Ανάλυση

Πως αλλάζει σελίδα ο ελληνικός σιδηρόδρομος

Γνωρίζοντας πως ο σιδηρόδρομος αποτελεί το κατεξοχήν βιώσιμο μέσο μεταφοράς του μέλλοντος, σημαντικά βήματα που αφορούν την αναβάθμισή του έχουν γίνει το τελευταίο διάστημα. Σήμερα αντιμετωπίζονται με βιώσιμες λύσεις πολλά συσσωρευμένα προβλήματα, τα οποία εμπόδιζαν την ανάπτυξη του μέσου στην χώρα μας.

Ξεκινάνε τα δρομολόγια Αθήνα- Θεσσαλονίκη με τα γρήγορα τρένα ETR470, τα οποία θα εκτελούν τη διαδρομή Αθήνα- Θεσσαλονίκη και Θεσσαλονίκη- Αθήνα σε λιγότερο από 4 ώρες. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει προχωρήσει σε συνολική αναδιάταξη. Η υπογραφή της νέας σύμβασης για τη χορήγηση επιδότησης, με το υπουργείο Υποδομών, για την εκτέλεση των άγονων δρομολογίων θέτει τη λειτουργία σε νέες βάσεις.

Προβλέπεται καταβολή 15,5 εκατομμυρίων ευρώ στην εταιρεία για συγκοινωνιακό έργο που μπορεί να μην παρουσιάζει εμπορικό ενδιαφέρον για την εταιρεία. Συμπεριλαμβάνονται κυρώσεις στην περίπτωση της μη εκτέλεσης δρομολογίων. Αν ακυρωθεί κάποιο από τα άγονα δρομολόγια, αφαιρείται το αντίστοιχο ποσό από την επιδότηση.

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Αχ. Καραμανλής, είχε επισημάνει πως «πιστεύουμε στον ελληνικό σιδηρόδρομο, πιστεύουμε στις πράσινες μεταφορές, κι ενισχύουμε τις μεταφορές του αύριο, με μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα. Σε αυτή την προσπάθεια, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι ένας πολύτιμος συνεργάτης».

Ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση των διαγωνισμών για τα έξι νέα σιδηροδρομικά έργα της ΕΡΓΟΣΕ, τα οποία αγγίζουν τα 4 δισεκατομμύρια ευρώ. Έτσι επιλύεται το μεγαλύτερο ζήτημα που σχετίζεται με την υφιστάμενη κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου: τα σοβαρά προβλήματα, τα οποία προκύπτουν από την έλλειψη συντήρησης και επενδύσεων.

Τα λιμάνια συνδέονται με τις σιδηροδρομικές υποδομές της χώρας, στοιχείο που αναβαθμίζει ουσιαστικά το μέσο και το καθιστά ανταγωνιστικό. Η Αλεξανδρούπολη έχει κομβικό ρόλο μιας βρίσκεται στην πορεία μιας εξαιρετικά σημαντικής γεωστρατηγικής αναβάθμισης.

Παράλληλα, η κυβέρνηση προσβλέπει στην υλοποίηση σιδηροδρομικών έργων γατί τη φέρνουν εγγύτερα στους κλιματικούς στόχους. Τα έργα επεκτάσεων του σιδηρόδρομου έχει αναλάβει η ΕΡΓΟΣΕ και τα έργα ανατάξεων του εν λειτουργία δικτύου ο ΟΣΕ. Με τις εν λόγω παρεμβάσεις, διευκολύνεται η διαχείριση και υλοποίηση των απαιτούμενων έργων στο δίκτυο.

Θετική εξέλιξη ήταν η αποσαφήνιση της ιδιοκτησίας της σιδηροδρομικής υποδομής και των σιδηροδρομικών κτηρίων μεταξύ ΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ. Αφορά κυρίως την εμπορική εκμετάλλευση των κτιρίων. Η ΓΑΙAΟΣΕ δεσμεύεται για την εφαρμογή υπεύθυνης επιχειρηματικής δραστηριότητας προσανατολισμένης στο περιβάλλον.

Εκτός από την διαχείριση σημαντικών περιουσιακών στοιχείων του ελληνικού δημοσίου, έχει αναλάβει και την παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές. Κατασκεύασε δύο φωτοβολταϊκά πάρκα εγκατεστημένης ισχύος 1,2 ΜW. Η μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος αποτελεί κομβικό στόχο.
Τα επόμενα 7 έτη, η ΕΕ θα δώσει μεγάλη σημασία στη δημιουργία νέων σιδηροδρομικών υποδομών με σύγχρονα συστήματα και οικολογικά χαρακτηριστικά. Στη λογική της ανάπτυξης των βιώσιμων μεταφορών, αποκρυσταλλώνεται η σπουδή της κυβέρνησης να προχωρήσει ο άμεσα ΟΣΕ στην αγορά τρένων υδρογόνου.

Θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν και σε γραμμές όπου ακόμα δεν έχει υπάρχει ηλεκτροκίνηση. Στη Μακεδονία, τη Θράκη και τη Θεσσαλία, αν τα τρένα μπορούν να φτάσουν στη χώρα μας πριν την ολοκλήρωση των έργων ηλεκτροκίνησης. Και στην Πελοπόννησο, εφόσον προχωρήσουν οι εργασίες ανάταξης των γραμμών.

Τέλος, η αξιοποίηση του σιδηροδρομικού δικτύου και για τουριστικούς σκοπούς βρίσκεται υπό εξέταση. Ενδεικτικά αναφέρεται ως παράδειγμα το τρενάκι στο Φαράγγι Αγγίτη, το οποίο επαναλειτούργησε πρόσφατα. Την περίοδο 2009- 2014 είχε σταματήσει τα δρομολόγια.

Με αυτό το μικρό μέσο, περιηγήθηκαν κατά μήκος του ποταμού περισσότεροι από 20.000 Έλληνες και ξένοι επισκέπτες. Η συγκεκριμένη αναπτυξιακή προσέγγιση ενισχύει οικονομικά τον ελληνικό σιδηρόδρομο, τις τοπικές κοινωνίες και δημιουργείται μια κουλτούρα εμπιστοσύνης των πολιτών προς το μέσο.

You may also like