Ανάλυση

Οι βασικές διαφορές του νέου αναπτυξιακού νόμου με τον νόμο ΣΥΡΙΖΑ

Ανάλυση

Οι βασικές διαφορές του νέου αναπτυξιακού νόμου με τον νόμο ΣΥΡΙΖΑ

Το τελευταίο διάστημα είναι έντονη η κριτική που ασκείται από την αντιπολίτευση συλλήβδην σχετικά με τον νέο αναπτυξιακό νόμο και για το εάν αυτός τελικά στηρίζει ή όχι τις μικρές επιχειρήσεις.

Η πραγματικότητα είναι πως με τον νέο νόμο στηρίζονται όλες οι επιχειρήσεις και ενισχύονται οι μικρότερες.

Ταυτόχρονα, οι διαδικασίες γίνονται γρηγορότερα, καθώς ο… χρόνος είναι χρήμα και στόχος της κυβέρνησης είναι οι επενδύσεις να προχωρούν με γοργούς ρυθμούς.

Ας ρίξουμε μία ματιά στους βασικότερους λόγους για τους οποίους καταρρίπτεται -με κάθε τρόπο- η επιχειρηματολογία της μείζονος και της ελάσσονος αντιπολίτευσης.

Ποιες είναι οι διαφορές του νέου νόμου με αυτόν που ίσχυε επί ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ

– Ένας επενδυτής δεν χρειάζεται να περιμένει δύο χρόνια από τη στιγμή που θα καταθέσει το επενδυτικό του σχέδιο – Ολοκλήρωση αξιολόγησης αυστηρά εντός 60 ημερών.

– Δημιουργείται ένα σύγχρονο γρήγορο ευέλικτο πληροφοριακό σύστημα. Ο νέος νόμος είναι ψηφιακός και όσοι κάνουν τις αιτήσεις θα μπορούν να παρακολουθούν την εξέλιξη μέσω κινητού τηλεφώνου.

– Για πρώτη φορά δίνονται κίνητρα στις επιχειρήσεις, πέραν των επιδοτήσεων και των χρηματοδοτήσεων, όπως οι φοροαπαλλαγές.

– Θεσπίζονται 13 νέα θεματικά καθεστώτα, καταργώντας τον οριζόντιο χαρακτήρα που υπήρχε μέχρι σήμερα. Με αυτόν τον τρόπο τα καθεστώτα θα βασίζονται στις ανάγκες και στα χαρακτηριστικά των επιχειρήσεων ανά κλάδο, παρέχοντας στοχευμένα είδη και προδιαγραφές ενίσχυσης. Με απλά λόγια θα γνωρίζουν όλοι που πηγαίνουν οι πόροι και καμία πλευρά δεν θα αδικηθεί.

– Ο Νόμος ΣΥΡΙΖΑ δεν εφαρμόστηκε ποτέ καθώς το 2016 ψηφίστηκαν οκτώ καθεστώτα, αλλά δεν άνοιξαν ποτέ. Επί ΣΥΡΙΖΑ είχαν βγει μόλις… 3 θεματικά καθεστώτα για επενδύσεις μέσα σε 3 (!) χρόνια.

– Εμπλοκή του ιδιωτικού τομέα στον έλεγχο των επενδυτικών σχεδίων μέσω των μητρώων του οικονομικού επιμελητηρίου και των ελεγκτών. (σ.σ. υποβοήθηση υπηρεσίας για ταχύτερα αποτελέσματα)

– 6.500 επενδυτικά σχέδια δεν είχαν υλοποιηθεί κατά το παρελθόν, ενώ είχαν εγκριθεί οι πόροι. Τα σχέδια είχαν υπαχθεί, δεσμεύτηκαν τα χρήματα, αλλά δεν είχαν προχωρήσει. Τώρα θα κατατίθενται λιγότερα επενδυτικά σχέδια, τα οποία όμως θα προχωρούν κανονικά.

Ποια είναι τα 13 θεματικά καθεστώτα που θεσπίστηκαν με τον νέο αναπτυξιακό νόμο

1. Ψηφιακός και τεχνολογικός μετασχηματισμός επιχειρήσεων.

2. Πράσινη μετάβαση – Περιβαλλοντική αναβάθμιση επιχειρήσεων.

3. Νέο Επιχειρείν, με κύριο σκοπό την υποστήριξη νέων επιχειρηματιών, προκειμένου να προχωρήσουν σε σχεδιασμό και υλοποίηση επενδυτικών πρωτοβουλιών σε πολλούς τομείς της οικονομίας.

4. Καθεστώς Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης, μέσω του οποίου θα υλοποιηθεί η εγκεκριμένη ευρωπαϊκή πολιτική για την ενίσχυση επενδυτικών σχεδίων στις περιοχές των Εδαφικών Σχεδίων Δίκαιης Μετάβασης, με στόχο τη στήριξη της απασχόλησης και ανάπτυξης των περιοχών, οι οποίες επηρεάζονται περισσότερο από τη μετάβαση σε μια κλιματικά ουδέτερη οικονομία.

5. Έρευνα και εφαρμοσμένη καινοτομία.

6. Αγροδιατροφή – πρωτογενής παραγωγή και μεταποίηση γεωργικών προϊόντων – αλιεία.

7. Μεταποίηση – Εφοδιαστική αλυσίδα.

8. Επιχειρηματική εξωστρέφεια.

9. Ενίσχυση τουριστικών επενδύσεων.

10. Εναλλακτικές μορφές τουρισμού.

11. Μεγάλες επενδύσεις, προκειμένου να υπάρξει ειδική αντιμετώπιση σε επενδυτικά σχέδια που επηρεάζουν σημαντικά τις τοπικές οικονομίες, αλλά και γενικότερα την άνοδο των οικονομικών κλαδικών δεικτών.

12. Ευρωπαϊκές αλυσίδες αξίας.

13. Επιχειρηματικότητα 3.60ο.

Ποια είναι τα νέα χορηγούμενα κίνητρα

1. Φορολογική απαλλαγή

2. Επιχορήγηση

3. Επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing)

4. Επιδότηση του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης.

Πως ενισχύονται οι μικρές επιχειρήσεις

Οι πολύ μικρές και οι μικρές επιχειρήσεις είναι οι μόνες που δύνανται να λάβουν το κίνητρο της επιχορήγησης.

Αυτό πρακτικά σημαίνει πως η προσήλωση της κυβέρνησης είναι σαφής: η ενίσχυσή τους έναντι των μεσαίων και μεγάλων που μπορούν να λάβουν φοροαπαλλαγές, επιδότηση μισθολογικού κόστους και χρηματοδοτικής μίσθωσης.

  • Συνίσταται ειδικό καθεστώς ενίσχυσης για νέες επιχειρήσεις, το οποίο καταδεικνύει περαιτέρω την επιδίωξη της πολιτικής για στήριξη κατεξοχήν μικρότερων σχημάτων, δεδομένου ότι νέοι επιχειρηματίες πλέον μπορούν να ενταχθούν σε ειδικό καθεστώς, χωρίς να ανταγωνίζονται υφιστάμενες οντότητες (μικρές, μεσαίες ή μεγάλες). Είναι χαρακτηριστικό πως αυτό γίνεται για πρώτη φορά, καθώς κατά το παρελθόν τα νέα επιχειρηματικά σχήματα καλούνταν να ενταχθούν σε καθεστώτα, τα οποία συμμετείχαν και σε μεγάλα επενδυτικά σχέδια.
  • Το ανώτατο όριο των 10.000.000 ευρώ ανά επενδυτικό σχέδιο για τα περισσότερα καθεστώτα αποδεικνύει πως υπάρχει ξεκάθαρη στόχευση για «μοίρασμα» των διαθέσιμων κονδυλίων σε περισσότερες επιχειρήσεις. Με αυτόν τον τρόπο μειώνεται σε σημαντικό βαθμό ο κίνδυνος της εξάντλησης των πόρων σε λίγες και μεγάλες επενδύσεις.
  • Ο Χάρτης Περιφερειακών Ενισχύσεων δίνει μεγαλύτερα ποσοστά στις μικρές επιχειρήσεις, οι οποίες λαμβάνουν ποσοστό προσαυξημένο κατά 20% έναντι των μεγάλων και κατά 10% έναντι των μεσαίων.

Το ποσοστό δύναται να ανέλθει για τις μικρές επιχειρήσεις με βάση το νέο ΧΠΕ μέχρι και 70%.

Με το νέο ΧΠΕ μάλιστα κατόπιν της σχετικής διαπραγμάτευσης η πλειοψηφία των Περιφερειών της χώρας θα έχει μεγαλύτερα ποσοστά ενίσχυσης έναντι των υφιστάμενων μέχρι σήμερα.

Πρακτικά αυτό θα λειτουργήσει ευεργετικά για τις μικρές επιχειρήσεις, δίνοντας επιπλέον κίνητρο για την υλοποίηση των επενδυτικών σχεδίων.

Συντακτική Ομάδα inbox.gr

You may also like