Ανάλυση

Η προοπτική των F-35 για την Πολεμική Αεροπορία

Ανάλυση

Η προοπτική των F-35 για την Πολεμική Αεροπορία

Η επίσκεψη του Κυριάκου Μητσοτάκη στις Η.Π.Α τον Μάιο του 2022 επισημοποίησε την πρόθεση της Ελλάδας να αγοράσει μια μοίρα αεροσκαφών F-35 5ης γενιάς όταν αυτό γίνει δημοσιονομικά εφικτό με ορίζοντα το 2028.

Μάλιστα ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας παραδέχτηκε ότι οι συζητήσεις με την Lockheed Martin είναι αρκετά προχωρημένες.

Τα F-35 είναι αεροσκάφη τύπου Stealth, δηλαδή είναι κατασκευασμένα με ειδικά υλικά και κάθε επιφάνειά τους έχει ειδικό σχήμα ώστε να έχουν το μικρότερο δυνατό στίγμα στα αντίπαλα ραντάρ, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι είναι “αόρατα”.

Ο αρχικός στόχος ήταν να υπάρχει ένα αεροσκάφος που να ικανοποιεί τις ανάγκες της Π.Α., του Ναυτικού και των αεροπλανοφόρων των ΗΠΑ. Εν τέλει υπάρχουν 3 εκδόσεις του εν λόγω μαχητικού.

Το F-35A είναι το πιο “απλό”. Προσγειώνεται και απογειώνεται από αεροδρόμια και είναι το πιο ελαφρύ από τα 3.

Το F-35B είναι εξοπλισμένο με σύστημα κάθετης απογείωσης/προσγείωσης για να επιχειρεί σε μέρη που δεν υπάρχουν μεγάλοι ή και καθόλου αεροδιάδρομοι.

Έχει μεγαλύτερο βάρος λόγω του κάθετου συστήματος.

Τέλος, το F-35C φέρει μεγαλύτερο άνοιγμα φτερών τα οποία είναι ανακλινόμενα, ενώ λόγω της απογείωσης και προσγείωσης σε αεροπλανοφόρα με καταπέλτη, διαθέτει ενισχυμένο σύστημα προσγείωσης.

Για την οικονομία της συζήτησης, όταν θα μιλάμε για F-35, θα μιλάμε για το F35A, το οποίο και θέλει να εντάξει στο δυναμικό της η Ελλάδα και οι περισσότερες χώρες – σύμμαχοι.

Είναι εξοπλισμένα με ραντάρ, αισθητήρες και υπολογιστές, ώστε να διεξάγουν αποστολές ηλεκτρονικού πολέμου, να μπορούν να εντοπίζουν και να χτυπούν στόχους και απειλές μακριά από το θέατρο των επιχειρήσεων, χωρίς να γίνουν αντιληπτά από τον αντίπαλο, ενώ για αυτόν τον λόγο έχουν την ικανότητα να πετάνε μέχρι και στα 65.000 πόδια τη στιγμή που τα F-16 και τα Rafale πετάνε μέχρι περίπου τα 50.000 πόδια.

Για να γίνει κάτι τέτοιο εφικτό χρησιμοποιείται ένας ειδικά κατασκευασμένος κινητήρας από την Pratt & Whitney ισχύος 120 kn, ο οποίος ωθεί το F-35 σε μέγιστη ταχύτητα mach 1.6.

Το Radar ενεργής σάρωσης του  F-35 που βρίσκεται εντός του ρύγχους του

Η διαχείριση των πληροφοριών που λαμβάνει το αεροσκάφος γίνεται από τον πιλότο μέσω του κράνους του που κοστίζει ούτε λίγο ούτε πολύ 400.000$ και υπάρχει καλός λόγος για αυτό.

Το κράνος, μοναδικό στο είδος του, διαθέτει μια οθόνη επαυξημένης πραγματικότητας (σσ. η επίσημη ονομασία του είναι Helmet Mounted Display System) και παρέχει στον πιλότο πληροφορίες γυρνώντας το κεφάλι του προς μια κατεύθυνση. Αν για παράδειγμα το γυρίσει προς τα κάτω θα δει τι υπάρχει από κάτω, χωρίς να τον εμποδίζει η άτρακτος του αεροσκάφους, το οποίο χειρίζεται δίνοντάς του τη δυνατότητα να λαμβάνει πληροφορίες και στις 360 μοίρες.

Εκτός από αυτό παρέχονται μεταξύ άλλων η ικανότητα παρακολούθησης και κλειδώματος πολλαπλών στόχων απλά με τη ματιά του πιλότου, και εξελιγμένη νυχτερινή όραση παντός καιρού και συνθηκών. Λόγω της ιδιαιτερότητάς του αυτής κάθε κράνος κατασκευάζεται αποκλειστικά για τον εκάστοτε πιλότο.

Οι πληροφορίες αυτές διαμοιράζονται σε πραγματικό χρόνο στις υπόλοιπες φίλιες δυνάμεις σε Γη, νερό και Αέρα.

Αερομαχίες και F-35

Κατά καιρούς υπάρχουν δημοσιεύματα ότι τα F-35 δεν είναι κατάλληλα για αερομαχίες έχοντας “ηττηθεί” από F-16 σε ασκήσεις στο παρελθόν.

Να ξεκαθαρίσουμε κάτι:

Κανένα αεροσκάφος δεν είναι ανίκητο. Υπάρχουν περιπτώσεις που έχει νικήσει είτε η μια είτε η άλλη πλευρά σε αυτόν τον άτυπο “πόλεμο”.

Η αλήθεια είναι ότι τα F-35 είναι κάτι παραπάνω από ικανά στην εκτέλεση αερομαχιών ωστόσο δεν κατασκευάστηκαν με αποκλειστικό στόχο αυτές.

Αντί αυτού κατασκευάστηκαν για να μπορούν να χτυπούν στόχους χωρίς να εμπλακούν σε αερομαχίες και πολύ πριν γίνουν τα ίδια στόχοι. Να πούμε ότι λόγω της άνευ προηγουμένου τεχνολογίας αιχμής που φέρει το αεροσκάφος η αποφυγή κατάρριψης σε εχθρικά εδάφη και συνεπώς η αποκάλυψη στρατιωτικών μυστικών σε αντιπάλους είναι #1 στόχος.

Τι θα προσφέρουν στην Ελληνική Πολεμική αεροπορία

Τα F-35 δεν έρχονται ως αντικατάσταση των F-16, όπως πολλοί πιστεύουν εσφαλμένα.

Δεν θα τα δούμε να πετάνε τόσο συχνά όσο τα Rafale και τα F-16 πάνω από το Αιγαίο ως καταδιωκτικά -αν και θα μπορούσαν- αλλά θα τα δούμε πιο συχνά σε επιχειρήσεις εντοπισμού και έγκαιρης προειδοποίησης απειλών, προσβολής στόχων από ασφαλή απόσταση και φυσικά σε επιχειρήσεις ηλεκτρονικού πολέμου. όπως η “αδρανοποίηση” εχθρικών drones που εισβάλλουν στο ελληνικό FIR, και η παρεμβολή σημάτων σε στόχους σημασίας.

Συνεργασία F-35 με F-16 και Rafale

Τα F-16 στην έκδοση VIPER “δανείζονται” μερικά από τα κορυφαία χαρακτηριστικά των F-35, όπως νέα ραντάρ ενεργής σάρωσης (AESA) εξοπλισμένα με την τεχνολογία πολλαπλής παρακολούθησης και στόχευσης στόχων.

Επιπλέον το γεγονός ότι F-16 και Rafale δεν είναι stealth επιτρέπει σε αμφότερα τα αεροσκάφη να φέρουν συνολικά περισσότερο εξοπλισμό έξω από το κύριο σώμα του αεροσκάφους όσο και εξωτερικές δεξαμενές καυσίμου για μεγαλύτερη ακτίνα δράσης αφήνοντας το F-35 να δουλεύει “σιωπηλά” μακριά από το θέατρο των επιχειρήσεων.

Όπως στο F-35 έτσι και στα F-16 και τα Rafale φέρουν το ΝΑΤΟικό σύστημα επικοινωνίας Link16. Το εν λόγω σύστημα εγκαθίσταται σε συμμαχικές μονάδες σε γη, νερό και αέρα επιτρέποντας σε πραγματικό χρόνο την ανταλλαγή κρυπτογραφημένων πληροφοριών που σχετίζονται με τακτικούς στόχους.

F-35 σε κοινή άσκηση με Rafale 

Μειονεκτήματα F35

Το F-35 είναι ένα πρόγραμμα που κόστισε στην Αμερική περί τα 12 δις δολάρια για να το αναπτύξει ο λόγος είναι ότι ο αρχικός στόχος και προσπάθεια ήταν να υπάρχει ένα αεροσκάφος και για τα 3 Όπλα κάτι που δεν επιτεύχθηκε και εν τέλει δημιουργήθηκαν 3 διαφορετικές εκδοχές του ίδιου αεροσκάφους με τα κοινά εξαρτήματα να μην ξεπερνούν το 30%. Αυτό σε συνδυασμό με τα πολύ ακριβά υλικά κατασκευής και την ακρίβεια που απαιτείται στην κατασκευή του έχει οδηγήσει το κόστος ανά μονάδα στα 80.000.0000$ ανά μονάδα τη στιγμή που ένα F16 θα κόστιζε αν παραγόταν ακόμα στα 64.000.000$.

Η τιμή ωστόσο αναμένεται να πέσει όσο περισσότερες χώρες – σύμμαχοι των ΗΠΑ το αγοράζουν.

Η τεχνολογία stealth μπορεί να έχει τα θετικά της, αλλά ένα αρνητικό που έχει είναι ότι αν θέλει το αεροσκάφος να παραμείνει stealth θα πρέπει να χρησιμοποιήσει μόνο τις εσωτερικές θήκες όπλων που δέχονται από 4 πυραύλους αέρος αέρος έκαστη, κάτι αναμένεται να αλλάξει στην έκδοση 4 του αεροσκάφους ανεβάζοντας τον αριθμό στους 6.

Αν χρειαστεί για οποιονδήποτε λόγο να φέρει είτε περισσότερους πυραύλους όπως επιπλέον αέρος αέρος ή αέρος επιφανείας ή αέρος εδάφους αυτοί τοποθετούνται εξωτερικά του σώματος του αεροσκάφους χάνοντας ουσιαστικά το βασικότερο του στρατηγικό πλεονέκτημα που είναι το stealth.

Συμπέρασμα

Εν κατακλείδι έχουμε να κάνουμε με ένα πολύ ικανό αεροσκάφος που θα λειτουργήσει ως πολλαπλασιαστής ισχύος για την Πολεμική Αεροπορία καθώς θα της προσφέρει επιχειρησιακές δυνατότητες που μέχρι πρότινος δεν είχε.

Τα όποια μειονεκτήματα έχει δε μπορούν σε καμία περίπτωση να θεωρηθούν αυτό που λέμε στη γλώσσα του εμπορίου “deal breakers”, δηλαδή αιτία να μην θέλει να τα αγοράσει κάποιος και αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός ότι αυτή τη στιγμή έχουν κατασκευαστεί πάνω από 800 F-35 που υπηρετούν σε 13 πολεμικές αεροπορίες.

Μένει να δούμε κάτω από ποιες συνθήκες, πότε και με τι οπλισμό θα τα αποκτήσουμε.

Συντακτική Ομάδα inbox.gr





You may also like