Ανάλυση

Γέφυρα Τσακώνας: 227 εκατομμύρια € για 12 χιλιόμετρα δρόμου

Ανάλυση

Γέφυρα Τσακώνας: 227 εκατομμύρια € για 12 χιλιόμετρα δρόμου

Στον Αυτοκινητόδρομο Τρίπολης – Καλαμάτας δεσπόζει η εντυπωσιακή γέφυρα της Τσακώνας, που είναι η 2η μεγαλύτερη στην Ελλάδα από πλευράς ανοίγματος μετά τη γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου και συγκαταλέγεται μεταξύ των μεγαλύτερων τοξωτών γεφυρών παγκοσμίως.

Ο αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Πελοποννήσου ξεκινάει από την Κόρινθο και καταλήγει στην Καλαμάτα. Η εκκίνηση της κατασκευής του χρονολογείται στα τέλη της δεκαετίας του 1970, ενώ το 1990 ξεκινά να κατασκευάζεται το τμήμα Παραδείσια – Τσακώνα, με κονδύλια από το Α΄ Κοινοτικό Πρόγραμμα Στήριξης.

Η αρχική μελέτη αφορούσε δρόμο μιας λωρίδας ανόδου και μιας καθόδου, ωστόσο το δημοπρατηθέν έργο προέβλεπε δύο λωρίδες ανόδου και δύο καθόδου αντίστοιχα. Μιλάμε για άλλο έργο, το οποίο φυσικά δημιουργεί και άλλα φορτία διέλευσης. Καθώς η κατασκευή προχωρούσε, σε διάφορα τμήματα του αυτοκινητόδρομου εμφανίστηκαν τα πρώτα προβλήματα κατολίσθησης και κρίθηκε αναγκαίο να γίνουν παρεμβάσεις.

Οι διάφορες εταιρείες που είχαν αναλάβει το έργο, απέστειλαν αναφορά διαμαρτυρίας στο ΥΠΕΧΩΔΕ και στην Περιφέρεια Πελοποννήσου, η οποία είχε ευθύνη για το έργο, στην οποία και τόνιζαν ότι δεν είχαν εφαρμοστεί οι μελέτες τους.

Εκπονήθηκε νέα μελέτη για το τμήμα Βελανιδιά – Αρτεμίσιο, η οποία όμως για κάποιο λόγο δεν περιελάμβανε την περιοχή της Τσακώνας.
Η μελέτη αυτή έδειξε γεωλογικά προβλήματα και κρίθηκαν αναγκαίες και άλλες παρεμβάσεις.

Ο νέος δρόμος Τρίπολης – Καλαμάτας, τελικά εγκαινιάστηκε από τον Σημίτη, δύο ημέρες πριν τις εκλογές του 2000!

Μετά από τρία χρόνια έγινε η μεγάλη κατολίσθηση της Τσακώνας, που υπολογίστηκε σε μετακίνηση εδαφικών μαζών 6 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων.

Για την αποκατάσταση του δρόμου 12 χιλιομέτρων, αποφασίστηκε ως καλύτερη λύση η δημιουργία τοξωτής γέφυρας, που θα στηνόταν πάνω σε δύο βάθρα, ώστε να μην επηρεάζεται από την κατολισθαίνουσα περιοχή, που θα περνά πλέον από κάτω της.

Το έργο προϋπολογισμού 94.000.000 ευρώ ξεκίνησε το 2006 και είχε ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2009. Χρειάστηκαν όμως άλλες δύο συμπληρωματικές συμβάσεις που έφτασαν το κόστος στα 131,5.000.000 ευρώ.

Το Υπουργείο Υποδομών κατόρθωσε μέρος αυτών των χρημάτων να προέλθει επίσης από κοινοτικά κονδύλια. Η παράδοση της γέφυρας όμως πήγαινε από αναβολή σε αναβολή, με την οικονομική κρίση να το φρενάρει. Κάτι που οδήγησε τον βουλευτή Μεσσηνίας της ΝΔ Λαμπρόπουλο να καταθέσει μηνυτήρια αναφορά.

Το 2014 ασκήθηκε ποινική δίωξη, για να καταλήξει το 2017 να θεωρηθεί ως μη γενόμενη, σύμφωνα με το βούλευμα του Συμβουλίου Εφετών Ναυπλίου, εξαιτίας του ότι είχαν ήδη αποβιώσει κατά τον χρόνο άσκησής της οι κατηγορούμενοι. Το ΥΠΕΧΩΔΕ διαβεβαίωνε, αρχικά για παράδοση των Οκτώβριο του 2010, μετά για τον Δεκέμβριο του 2010, ακολούθως για τον Απρίλιο του 2011, τον Οκτώβριο του 2011, κατόπιν το 2012, το 2013 και τελικά το έργο παραδόθηκε το 2016, χωρίς όμως εγκαίνια, εξαιτίας των μπλόκων των αγροτών.

Έτσι λοιπόν δόθηκε στην κυκλοφορία η Γέφυρα της Τσακώνας.

1991-2016: Χρειάστηκαν 25 χρόνια για έναν δρόμο 12 χιλιομέτρων. Το κόστος; 87.000.000 ευρώ μέχρι το 2003, που καταστράφηκε και άλλα 140.000.000 ευρώ τελικά, που δαπανήθηκαν τα τελευταία χρόνια για την ανακατασκευή, σύνολο 227.000.000 ευρώ, δηλαδή περίπου 18,9.000.000 ευρώ για κάθε χιλιόμετρο.

Πηγή: editor.gr

You may also like