Η Ελλάδα είθισται να χαρακτηρίζεται ως μια από τις πιο αιματοβαμμένες ασφάλτους για πάρα πολλά χρόνια, ενώ παράλληλα είχε και μια θλιβερή πρωτιά σε θανάτους στην Ευρώπη από μηχανές.
Ωστόσο, στον τομέα της οδικής ασφάλειας έχει γίνει αξιοσημείωτη πρόοδος, ενώ έχει αναδειχθεί σε ζήτημα πολιτικής προτεραιότητας.
Στο πλαίσιο διαμόρφωσης του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου για την Οδική Ασφάλεια την περίοδο 2021- 2030, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ξεκίνησε ευρεία και ανοιχτή διαβούλευση με τους δημόσιους φορείς, αλλά και με όλους τους λοιπούς φορείς που εμπλέκονται στην οδική ασφάλεια. Αυτό γίνεται στο πλαίσιο διαμόρφωσης του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου για την Οδική Ασφάλεια την περίοδο 2021- 2030. Την ίδια στιγμή, μεγάλα έργα υποδομών ανεβάζουν το επίπεδο της οδικής ασφάλειας.
Πράγματι, η ασφάλεια στους δρόμους αποτελεί προτεραιότητα για την κυβέρνηση. Εδράζεται στο τετράπτυχο ασφαλείς δρόμοι, υπεύθυνοι οδηγοί, κυκλοφοριακή παιδεία και δίκαιοι κανόνες για όλους.
Το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας προβλέπει: τη θεσμοθέτηση Εθνικού Παρατηρητηρίου για την οδική ασφάλεια, τη βελτίωση του οδικού δικτύου με μεγάλα έργα υποδομών, τη διδασκαλία της Κυκλοφοριακής Αγωγής στα σχολεία από το δημοτικό που γίνεται υποχρεωτική (λχ. εσχάτως εξακόσιοι μαθητές στο Κιλκίς εκπαιδεύτηκαν στη σωστή οδική συμπεριφορά), την αλλαγή όλης της φιλοσοφίας των εξετάσεων για την απόκτηση άδειας οδήγησης, συγκεκριμένες προϋποθέσεις για να γίνει κάποιος εκπαιδευτής οδήγησης, την αναθεώρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και την ψηφιοποίηση της διαδικασίας ελέγχων για τις παραβάσεις του Κ.Ο.Κ.
Παράλληλα, συγκροτήθηκε η κυβερνητική επιτροπή Οδικής Ασφάλειας, η οποία αποτελεί ανώτατο διοικητικό όργανο σχεδιασμού, εφαρμογής και εποπτείας της υλοποίησης της Εθνικής Στρατηγικής για την Οδική Ασφάλεια.
Το Εθνικό Στρατηγικό σχέδιο για την οδική ασφάλεια, βρίσκεται σε συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Στρατηγική Οδικής Ασφάλειας και με το Σχέδιο Δράσης των Ηνωμένων Εθνών για τη 2η δεκαετία οδικής ασφάλειας.
Βασικός στόχος είναι η μείωση του αριθμού των νεκρών και των σοβαρά τραυματιών, κατά 50% μέχρι το 2030.
Η επιστημονική υποστήριξη γίνεται από τον Τομέα Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, στη βάση των νέων διεθνών τάσεων και στη λεπτομερή ανάλυση.
Σε κάθε περίπτωση, ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις υποδομές, Γιώργος Καραγιάννης, επισήμανε ότι: «Η αναβάθμισης της οδικής ασφάλειας στους ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους είναι ύψιστη προτεραιότητα της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη και βρίσκεται υψηλά στην ατζέντα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, υπό τον Κώστα Καραμανλή».
Στο πλαίσιο της πρόληψης τροχαίων ατυχημάτων δρομολογούνται τεράστια έργα οδικών αξόνων όπως είναι ο ΒΟΑΚ, ο Άξονας Κεντρικής Ελλάδας του τμήματος Πάτρα-Πύργος-Τσάκωνα και των κάθετων αξόνων της Εγνατίας Οδού. Παράλληλα, ο αυτοκινητόδρομος Ε65, θα αποτελέσει ένα μεγάλο έργο, που θα έχει ολοκληρωθεί στα επόμενα τρία χρόνια με προτεραιότητα την οδική ασφάλεια.
Τα στοιχεία των προηγούμενων ετών καταδεικνύουν πως τα τροχαία που σκοτώθηκαν ή τραυματίστηκαν άνθρωποι είναι αυξημένα. Η Ελλάδα το 2017 έχει το υψηλότερο ποσοστό θανάτων σε σχέση με ατυχήματα με μηχανές (20 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκους) το 2017 στην Ευρώπη.
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με την Eurostat σε 25.000 υπολογίζονται οι θάνατοι που οφείλονται σε τροχαία ατυχήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση το 2017, δηλαδή 50 θανατηφόρα ατυχήματα ανά εκατομμύριο κατοίκους.
Στην οδήγηση, απαιτείται αυτοέλεγχος, εγρήγορση και ικανότητα παρατήρησης. Αν και η πανδημία μείωσε σημαντικά τις ζημιές των αυτοκινήτων, το 2021 οι πολίτες άρχισαν να χρησιμοποιούν περισσότερο τα ιδιωτικά τους οχήματα και έτσι αυξήθηκε η κίνηση στους δρόμους και κατ΄επέκταση και οι ζημιές.
Τον περασμένο Αύγουστο, σκοτώθηκαν 70 άνθρωποι στη χώρα μας, 70 τραυματίστηκαν σοβαρά και 1.177 ελαφριά. Ωστόσο, η χώρα μας τα τελευταία χρόνια έχει καταφέρει να μειώσει τα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα.
Τη δεκαετία 2010- 2020 η χώρα μας σημείωσε εντυπωσιακή βελτίωση, μειώνοντας τα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα σε ποσοστό 54%. Όμως, συνεχίζει να βρίσκεται σε χαμηλή θέση στην κατάταξη μεταξύ των κρατών της Ευρώπης.
Το νέο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο για την Οδική Ασφάλεια στοχεύει ακριβώς στο να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά το μείζον κοινωνικό και εθνικό θέμα των οδικών ατυχημάτων.