Μεγάλη πρόοδος σε βιώσιμα σιδηροδρομικά έργα και επέκταση των μέσων σταθερής τροχιάς παρατηρείται το τελευταίο διάστημα, με την περιβαλλοντική διάσταση των έργων να βρίσκεται στο επίκεντρο. Το σύστημα βιώσιμων και αποδοτικών μεταφορών που δημιουργείται, είναι αναγκαίο για τη χώρα και για την αειφόρο ανάπτυξη
Πρόσφατα, πιστοποιήθηκε η ΓΑΙAΟΣΕ με το πρότυπο ISO: 14001, πιστοποίηση συστήματος περιβαλλοντικής διαχείρισης που κατευθύνει την εταιρεία προς την αποτελεσματικότερη διαχείριση πόρων και τη βελτίωση της περιβαλλοντικής απόδοσης. Κάτι που επιβεβαιώνει τη δέσμευση για την εφαρμογή υπεύθυνης επιχειρηματικής δραστηριότητας προσανατολισμένης στο περιβάλλον. Είναι αξιοσημείωτο ότι, η εταιρεία έχει ήδη κατασκευάσει δύο φωτοβολταϊκά πάρκα εγκατεστημένης ισχύος 1,2 ΜW.
Η ΓΑΙΑΟΣΕ, διαχειρίζεται σημαντικά περιουσιακά στοιχεία του ελληνικού δημοσίου. Ουσιαστικά, αναλαμβάνει τη διαχείριση και εκμετάλλευση σιδηροδρομικών ακινήτων και σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού, τη δημιουργία και εκμετάλλευση εμπορευματικών κέντρων και την παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές.
Στόχος της είναι η ενίσχυση των εσόδων, η διατήρηση και επαύξηση της αξίας της περιουσίας που διαχειρίζεται και η συνεισφορά στην αναπτυξιακή προοπτική και ανταγωνιστικότητα. Υπό το πρίσμα αυτό, η μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος βρίσκεται στο επίκεντρο.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΓΑΙΑΟΣΕ, Περικλής Νικολάου, ανέφερε χαρακτηριστικά ότι: «η αξιοποίηση των υπό διαχείριση περιουσιακών στοιχείων της ΓΑΙΑΟΣΕ υλοποιείται σταθερά με γνώμονα τόσο όσο και την επίδραση της δραστηριοποίησής της στο περιβάλλον. Σε αυτό το πλαίσιο, η πιστοποίηση της ΓΑΙΑΟΣΕ με το ISO: 14001 επιβεβαιώνει τη δέσμευση της εταιρίας για τη συνεχή βελτίωση της περιβαλλοντικής της συμπεριφοράς».
Είναι πολύ θετικό το στοιχείο πως διαμορφώνονται ειδικοί δείκτες, προκειμένου τα αποτελέσματα και η αξία της προσφοράς του υπερταμείου και των θυγατρικών του (όπως λχ. η ΓΑΙΑΟΣΕ) να είναι μετρήσιμα. Αυτό, θα οδηγήσει σε μεγάλη πρόοδο σε τομείς που διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην προσέγγιση των κλιματικών στόχων, όπως οι βιώσιμες μεταφορές.
Επίσης, σημειώνεται ότι πρόσφατα υπεγράφη σύμβαση αξίας 41 εκατ. ευρώ μεταξύ της ΕΡΓΟΣΕ με τη Alstom, στο πλαίσιο κοινοπραξίας με την Avax. Το έργο αφορά την εγκατάσταση συστημάτων σηματοδότησης, εργασίες ηλεκτροκίνησης και ανανέωση των γραμμών κατά μήκος 70 χιλιομέτρων της υφιστάμενης μονής γραμμής του κύριου τμήματος Θεσσαλονίκη- Ειδομένη.
Η εκσυγχρονισμένη γραμμή, θα επιτρέπει την κυκλοφορία επιβατικών αμαξοστοιχιών με ταχύτητα μέχρι 160km/h. Οι εργασίες θα έχουν διάρκεια τριών ετών για την εκτέλεση και ακόμη τριών ετών για την εγγύηση.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Alstom, Σταύρος Βλάχος, επισήμανε ότι: «Η παροχή αναβαθμισμένων λύσεων σηματοδότησης σε αυτή τη σημαντική για την Ελλάδα σιδηροδρομική γραμμή, είναι ένα ακόμα σημαντικό βήμα προς τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση του διεθνή σιδηροδρομικού άξονα που συνδέει την Ελλάδα με την Κεντρική και Δυτική Ευρώπη».
Η γραμμή είναι ένας από τους κύριους εμπορευματικούς διαδρόμους στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη. Αποτελεί τμήμα του Πανευρωπαϊκού Διαδρόμου Χ που συνδέει Θεσσαλονίκη με Βουδαπέστη, διασχίζοντας τη Βόρεια Μακεδονία, τη Σερβία και την Ουγγαρία.
Γραμμή 4 του Μετρό
Την ίδια στιγμή, μεγάλη πρόοδος συντελείται στην ανάπτυξη των μέσων σταθερής τροχιάς. Η τελευταία γίνεται με γνώμονα την αύξηση της συνεισφοράς του εν λόγω τομέα στο ΑΕΠ και παράλληλα, την δημιουργία των απαραίτητων συνθηκών βιώσιμης αστικής κινητικότητας, για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στην ατμόσφαιρα.
Το μεγαλύτερο έργο που συντελείται είναι η κατασκευή της γραμμής 4 του μετρό. Πρόδρομες εργασίες πραγματοποιούνται στα περισσότερα εργοτάξια του πρώτου τμήματός της. Οι αρχαιολογικές εργασίες, ολοκληρώθηκαν στο φρέαρ ΕΥΔΑΠ (Άλσος Βεΐκου) και συνεχίζονται σε σταθμούς στο κέντρο της Αθήνας. Προχώρησε και η απαλλοτρίωση εκτάσεων συνολικού εμβαδού 412,25 τ.μ. για την κατασκευή του Σταθμού Ελικώνος (Κυψέλη).
Την περιβαλλοντική διάσταση και ευαισθησία, τονίζει ιδιαιτέρως το μνημόνιο συνεργασίας που υπεγράφη μεταξύ της Αττικό Μετρό και του Δήμου Αθηναίων. Επί της ουσίας, προβλέπει τις μεταφυτεύσεις δέντρων από τα εργοτάξια.
Και την Θεσσαλονίκη, όσον αφορά το μετρό , οι αρχαιολογικές εργασίες έχουν ολοκληρωθεί σε όλο το έργο, εκτός από τον σταθμό Βενιζέλου. Εκεί, η πρόοδός βρίσκεται στο 97%. Οι εργασίες στη βασική γραμμή έχουν ολοκληρωθεί κατά 82% και στην επέκταση της Καλαμαριάς, κατά 84%.