Ανάλυση

Αστικές Συγκοινωνίες Αττικής: Η μεγαλύτερη ανανέωση μετά τους Ολυμπιακούς

Ανάλυση

Αστικές Συγκοινωνίες Αττικής: Η μεγαλύτερη ανανέωση μετά τους Ολυμπιακούς

Νέος στόλος 500 λεωφορείων, προσλήψεις οδηγών, κλιματισμός σε όλα τα οχήματα, νέοι συρμοί και σιδηροτροχιές στο μετρό – Το 2026 ως χρονιά της μεγάλης αλλαγής για τον επιβάτη.

Για πρώτη φορά μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, οι αστικές συγκοινωνίες της Αττικής μπαίνουν σε φάση συνολικής ανανέωσης. Το υπουργείο Μεταφορών προχωρά σε ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα επενδύσεων που αφορά τα λεωφορεία, το μετρό, τον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο, αλλά και τις ψηφιακές υπηρεσίες, με στόχο ένα δίκτυο πιο αξιόπιστο, καθαρό και ανθρώπινο για τον πολίτη.

Συχνότερα δρομολόγια – Περισσότεροι επιβάτες

Τα τελευταία χρόνια οι επιδόσεις των συγκοινωνιών βελτιώνονται σταθερά:

• Τα εκτελεσμένα δρομολόγια έχουν αυξηθεί σημαντικά, ξεπερνώντας τα 4,73 εκατ.
• Οι επικυρώσεις εισιτηρίων και καρτών έφθασαν τα περίπου 91,6 εκατ. το 2025, από 74 εκατ. το 2024, δείχνοντας ότι όλο και περισσότεροι πολίτες εμπιστεύονται ξανά τα ΜΜΜ.

Κεντρικός στόχος του σχεδιασμού είναι οι «γραμμές κορμού» στα λεωφορεία, με υψηλή συχνότητα και σταθερά χρονοδιαγράμματα, ώστε μέχρι το 2027 ο μέσος χρόνος αναμονής στις ώρες αιχμής να πέσει στα 8 λεπτά (από περίπου 15,5 λεπτά σήμερα).

Νέος στόλος λεωφορείων – Κλιματισμός παντού

Η ανανέωση του στόλου είναι ο πυρήνας της προσπάθειας:

• Στο τέλος του 2025 κυκλοφορούν ήδη 1.076 νέα λεωφορεία.
• Ο στόχος είναι μέχρι το 2027 να φτάσουν τα 1.600.
• Προβλέπεται η ένταξη 500 επιπλέον λεωφορείων νέας γενιάς, φιλικών προς το περιβάλλον.

Όλα τα λεωφορεία που θα κινούνται το καλοκαίρι του 2026 θα διαθέτουν κλιματισμό, ενώ τα παλαιότερα οχήματα χωρίς πρόσβαση για ΑμεΑ αποσύρονται σταδιακά. Παράλληλα, για πρώτη φορά εφαρμόζεται ενιαίο branding σε ολόκληρο τον στόλο, με νέο σχεδιασμό που αναδεικνύει ότι πρόκειται για ένα σύγχρονο δημόσιο σύστημα μετακίνησης.

Μετρό & Ηλεκτρικός: νέες ράγες, νέοι συρμοί

Η λειτουργία του 24ωρου μετρό τα Σάββατα ήταν μόνο το πρώτο βήμα. Το πρόγραμμα για το υπόγειο δίκτυο και τον ηλεκτρικό περιλαμβάνει:

• Ανακαίνιση σιδηροτροχιών σε 32 χλμ. δικτύου, με έργο προϋπολογισμού 7,3 εκατ. ευρώ, που ολοκληρώνεται έως το τέλος του 2026.
• 15 νέοι συρμοί στις Γραμμές 2 και 3 έως το 2029, με στόχο μικρότερες χρονοαποστάσεις στις ώρες αιχμής.
• Στη Γραμμή 1 (ΗΣΑΠ) ξεκινούν παρεμβάσεις για κλιματισμό στους συρμούς, καθαρισμό και συστηματικές δράσεις κατά των γκράφιτι.
• Έως το 2026 ολοκληρώνονται οι εργασίες βαφής σταθμών και η εγκατάσταση απινιδωτών σε όλους τους σταθμούς.

Ψηφιακές υπηρεσίες & προσβάσιμες στάσεις

Η αναβάθμιση δεν περιορίζεται στο τροχαίο υλικό:

• Η Ath.Ena Card ενσωματώνεται σε Apple και Google Wallet.
• Η λειτουργία Tap n’ Ride επιτρέπει ανέπαφες πληρωμές απευθείας στις πύλες εισόδου.
• Ο ΟΑΣΑ αναλαμβάνει κεντρικά τη συντήρηση των στάσεων, με πρόγραμμα ανακαίνισης περίπου 9.000 στύλων έως το 2026.
• Οι πρώτες 100 πλήρως προσβάσιμες στάσεις για ΑμεΑ τοποθετούνται έως τον Ιανουάριο.

Προσλήψεις οδηγών & νέα Σχολή Οδηγών

Για να υποστηριχθούν τα πιο συχνά και αξιόπιστα δρομολόγια, κλειδί είναι οι άνθρωποι της πρώτης γραμμής – οι οδηγοί:

• Σήμερα η ΟΣΥ διαθέτει περίπου 2.550 οδηγούς, ενώ ο στόχος είναι να φτάσουν τους 4.200.
• Βρίσκεται «στον αέρα» προκήρυξη για 300 νέους οδηγούς.
• Παράλληλα, θα υπάρξει συνεργασία με ιδιώτες για επιπλέον 440 οδηγούς, με ετήσιο κονδύλι 45 εκατ. ευρώ.
• Δημιουργείται Σχολή Οδηγών που θα καλύπτει το κόστος εκπαίδευσης (περίπου 1.500 ευρώ) με δέσμευση πενταετούς παραμονής στην υπηρεσία. 

Την ίδια στιγμή, ο σχεδιασμός του υπουργείου προϋποθέτει πιο εκτεταμένες λεωφορειολωρίδες και αυστηρή αστυνόμευση παραβάσεων, ώστε να μειωθούν οι χρόνοι μετακίνησης κατά τουλάχιστον 10%.

Το 2026 θα είναι η χρονιά που ο πολίτης θα αισθανθεί τη διαφορά

Όπως έχει τονίσει ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, τα αστικά ΜΜΜ της Αθήνας για πολλά χρόνια λειτουργούσαν στα όριά τους. Στόχος πλέον δεν είναι η «διαχείριση της καθημερινότητας», αλλά ένας πλήρης ανασχεδιασμός του συστήματος, με επενδύσεις που αποτυπώνονται στην εμπειρία του επιβάτη:

• σε λεωφορεία με κλιματισμό,
• σε σταθμούς καθαρούς και συντηρημένους,
• σε ψηφιακές υπηρεσίες που εξοικονομούν χρόνο,
• σε ένα δίκτυο που δίνει αυτό που υπόσχεται: συνέπεια, διαφάνεια και αξιοπιστία.

Η εκτίμηση των αρμόδιων φορέων είναι ότι το 2026 θα είναι η χρονιά που οι κάτοικοι της Αττικής θα δουν για πρώτη φορά μετά από δεκαετίες ένα σύστημα συγκοινωνιών που λειτουργεί με σταθερότητα, καλύτερη εξυπηρέτηση και σαφώς βελτιωμένη εικόνα προς τον πολίτη.

You may also like